Eten in zicht

Voeding als medicijn?

Voeding als medicijn?

 

Ruim 2400 jaar geleden deed de Griekse arts Hippocratus de inmiddels beroemde uitspraak ‘Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.’  Maar klopt deze uitspraak ?  Kan voeding je ziek maken en kan voeding je beter maken?

Om met het laatste te beginnen: In een aantal gevallen kun je zeker beter worden van voeding en werkt het als medicijn. Denk bijvoorbeeld aan coeliakie, waarbij de dunne darm beschadigt raakt door het eten van gluten. Door het volgen van een glutenvrij dieet, herstelt de darm en verdwijnen de klachten. Of je hebt last van vet op je buik en diabetes type 2. Minder koolhydraten eten, kan dan zorgen voor minder buikvet en daling van de bloedsuikers, waardoor je minder of zelfs geen medicijnen voor de bloedsuikers nodig kunt hebben. Twee voorbeelden van voeding als medicijn.

Maar in veel andere gevallen van ziekte is voeding geen vervanger van een medicijn. Stel je aderen zijn vernauwd doordat je een hoog cholesterol hebt, je kunt dan met je voeding bijdragen aan verlaging van je cholesterol om verdere vernauwing te voorkomen. Maar de vernauwing die er al zit, verdwijnt niet door voeding.

Het mooist is om die vernauwing in je aderen te voorkomen en dat brengt me bij het eerste deel van de uitspraak: kan voeding je ziek maken? Ja, van voeding kun je ziek worden. Het blijkt zelfs dat een ongezonde voeding doodsoorzaak nummer 2! is in de Westerse wereld (op 1 staat roken en op 3 staat alcoholgebruik). Je kunt dit ook omdraaien, want dit betekent ook dat je met voeding ziekten kunt voorkomen. Natuurlijk nooit alles, want ook erfelijkheid speelt een rol, maar met gezonde voeding kun je echt veel doen. We weten namelijk dat een gezonde voeding helpt bij het voorkomen of uitstellen van diabetes type 2, een hoog cholesterol, een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, een vette lever en bepaalde vormen van kanker. 

 

Jij kunt zelf zorgen voor zo’n gezonde voeding door:

  • Veel plantaardige producten te eten, dit betekent dagelijks  300 gram groente, 3 stuks fruit 250 tot 300 gram volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst en volkoren pasta en een handje ongezouten noten of pinda’s. En iedere week 200 gram peulvruchten (bruine bonen, linzen, witte bonen, kikkererwten enz.).

 

  • Te kiezen voor eiwitrijke producten in de vorm van 125 gram vis, kip, vlees of ei, het liefst minimaal 1 x per week vis en maximaal 3 x per week rood vlees (rund, varken, paard, schaap). En daarnaast 3 x zuivel per dag, denk hierbij aan yoghurt, kwark, karnemelk, biogarde melk en kaas. Dit hoeven overigens geen magere producten te zijn! Kies wel zoveel mogelijk voor de naturel variant.

 

  • Ook vet te eten. Zo’n 30 gram per dag in de vorm van (olijf)olie, margarine en halvarine

 

  • En tot slot drink voldoende vocht, ieder dag 1,5 tot 2 liter. Denk bijvoorbeeld aan water, maar ook aan thee en koffie. Iedere dag 3 tot 5 kopje groene of zwarte thee verlagen je bloeddruk en het verkeerde LDL-cholesterol.