Eten in zicht

Gek op pindakaas

Gek op pindakaas

 

Basisschoolkinderen eten ’s morgens het liefst chocoladeproducten op hun brood, zo blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) [1]. Op de tweede plaats staat vleeswaren, gevolgd door kaas, daarna jam/appelstroop/ honing  en op de vijfde plaats staat pindakaas.

Ik zou pindakaas wel wat hoger in deze top vijf willen zien. Ik ben namelijk gek op pindakaas, niet alleen omdat ik een broodje pindakaas  gewoon lekker vind, maar zeker ook omdat het een gezond broodbeleg is. Pindakaas is verkrijgbaar in verschillende soorten: de traditionele pindakaas, met en zonder stukjes pinda; pindakaas light en sinds enige tijd pindakaas die van niets anders dan pinda’s is gemaakt, pure pindakaas dus.

De pure pindakaas is mijn favoriet. Hierin zit namelijk veel van het goede onverzadigd vet, weinig suiker en geen zout. Op de tweede plaats komt de traditionele pindakaas. Hierin zit ook veel onverzadigd vet en weinig suiker, maar wel zout. Van pindakaas light ben ik geen fan, omdat hierin een deel van het vet is vervangen door suiker. Er is dus extra suiker toegevoegd.

Met onze huidige voeding krijgen we teveel suiker en zout binnen en te weinig van het onverzadigde vet.  Helaas is dat niet zo goed voor ons hart, bloedvaten en cholesterol.  Dus schoolkind (en volwassene) smeer wat vaker pure pindakaas op je brood, in plaats van kaas, vleeswaren en zoet beleg. Je zorgt dan voor minder suiker, minder zout en meer onverzadigd vet.

 Ter illustratie zie je hieronder een vergelijk van de top 5 broodbeleg per sneetje brood:

 

Energie

(kcal)

Vet (g)

Onverzadigd vet (g)

Koolhydraten (g)

Suiker (g)

Natrium (mg)

Hagelslag, puur

 

67

2

1

10

9

4

Schouderham

 

20

1

< 1

< 1

< 1

135

Kaas, jong belegen 48+

74

6

1

-

-

129

Jam

 

38

-

-

9

8

2

Pindakaas van alleen pinda’s

90

7

5

2

1

-

 

 

 

[1] Memo Ontbijtgewoonten van schoolkinderen; Resultaten van VCP 2012 - 2014